El 80% de les empreses membres de clústers consideren que formar-ne part les posiciona millor per encarar la crisi de la COVID-19

És una de les conclusions d’un sondeig d’ACCIÓ, segons el qual formar part d’un clúster ha aportat a les empreses més connexió amb el sector, més informació i coneixement i poder treballar conjuntament projectes d’innovació durant la pandèmia

El darrer any ha augmentat un 13% el nombre d’empreses catalanes membres dels 29 clústers que hi ha a Catalunya, que de manera agregada sumen 2.600 socis, representen el 30% del PIB i generen més de 300.000 llocs de treball

Un clúster és una agrupació d’empreses i agents de l’entorn (com universitats i centres tecnològics) d’un mateix sector que comparteixen recursos, generen sinergies i es projecten internacionalment

El 80% de les empreses que formen part d’un clúster considera que el fet de ser-ne membres els posiciona millor per poder fer front a la crisi actual provocada per la COVID-19. És una de les conclusions d’un sondeig elaborat per ACCIÓ -l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Coneixement-.

Un clúster és una agrupació d’empreses (startups, pimes i multinacionals) i agents de l’entorn (universitats i centres tecnològics) d’un determinat àmbit econòmic que comparteixen recursos, generen sinergies i es projecten internacionalment. Es tracta d’un instrument que permet millorar la competitivitat dels membres que en formen part a partir la definició de reptes estratègics conjunts i del desenvolupament de projectes transformadors.

Segons el sondeig, el 69% de les empreses asseguren que el fet de formar part d’un clúster durant la pandèmia els ha permès connectar-se amb altres empreses del sector, al 60% disposar de més informació i coneixement i al 49% poder treballar conjuntament projectes d’innovació. En aquest sentit, segons el director de la Unitat de Clústers d’ACCIÓ, Joan Martí, “la crisi actual posa de manifest la necessitat de les empreses de transformar-se i adaptar la seva activitat i models de negoci per fer front a nous reptes  globals”. En aquest context, segons Martí, “el canvi estratègic és un eix clau de la política de clústers per impulsar la competitivitat de l’empresa, perquè permet primer entendre com reposicionar-nos i a continuació impulsar projectes transformadors. Els clústers estan actuant com a ‘refugis’ estratègics on compartir les mesures que les empreses estan activant, coneixement sobre com evoluciona el negoci i crear solucions de manera conjunta” . De fet, en els últims mesos, els 29 clústers catalans han estat treballant iniciatives concretes per fer front a l’emergència provocada per la COVID-19 en àmbits com producció de material sanitari, la ciberseguretat i el teletreball, l’educació a casa, la salut mental durant el confinament i l’alimentació.

Creix el nombre d’empreses als clústers catalans

Precisament, el nombre d’empreses que formen part de clústers catalans ha augmentat un 13% en un any. D’aquesta manera, actualment a Catalunya hi ha 29 clústers que compten amb 2.600 socis (entre empreses i altres entitats), que generen 300.000 llocs de treball i que representen el 30% del PIB. Segons Martí, Catalunya compta amb més de 25 anys d’experiència en política de clústers i disposem d’un ecosistema consolidat, alhora que en contant evolució, ja que més de la meitat dels clústers catalans tenen com a mínim una dècada de trajectòria”, explica. “Que els clústers catalans segueixin creixent i sumant nous membres demostra la seva importància com a eina de competitivitat, especialment en un context com l’actual, ple de reptes, on cal una acció conjunta i diversa”, assegura. Els 2.600 socis de clústers representen un teixit divers d’actors, ja que un 70% són pimes, un 13% de grans empreses, un 10% de centres de recerca, universitats i proveïdors de coneixement; un 4,5% de startups, entre altres agents de l’entorn.

 

Notícia de ACCIÓ – Agència per la Competitivitat de les Empreses: Publicada el 12 d’agost de 2020